Siła Nawyku - Charles Duhigg
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
Tłumaczenie: Małgorzata Guzowska
Liczba Stron: 424
Kategoria: Psychologia
Po długiej przerwie kilka tygodni
temu wróciłam do pracy w mojej starej dobrej korpo. Z tego też powodu ponownie
poszerzyłam zakres czytanej tematyki o książki „rozwojowe”, tzn. takie, które w
jakiś sposób mogą przydać mi się w pracy. Zarzuciłam je na czas urlopu
macierzyńskiego, żeby całkowicie odciąć się od firmowych stresów, ale od
kwietnia wróciły na moją półkę. Pozycja, którą chcę Wam dziś przedstawić jest
jednak świetna nie tylko dla menadżerów czy właścicieli własnych firm. Tak
naprawdę przyda się każdemu z Was. Mowa w niej bowiem będzie o nawykach - jak radzić sobie z tymi niewłaściwymi i
przekuwać je w te dobre. „”Zaraz zaraz, ale ja nie mam żadnych złych nawyków” –
pomyślałeś i zamknąłeś przeglądarkę internetową tylko po to, by za kilka minut
ponownie usiąść przed monitorem. Więc może jednak?
Charles Duhigg – autor „Siły
nawyku”, o której chcę Wam opowiedzieć, jest dziennikarzem śledczym gazety New York Times, nie psychologiem. Dla jego twórczości ma to swoje
wady i zalety. Podstawowym plusem jest język, jakim posługuje się w książce –
czyta się ją jak felieton, jej język jest prosty w odbiorze a przykłady tak
klarowne, że nie da się nie zrozumieć intencji piszącego. Czasem jednak trudno
oprzeć się wrażeniu, że niektóre prezentowane przez niego wyniki badań
psychologicznych są mocno naciągane tak, aby potwierdzić jego teorię. Niech
jednak ten drobny minus Was nie zraża, bo nadal jest to jedna z ciekawszych
tego typu lektur na rynku wydawniczym.
Dlaczego jedni odnoszą sukces a
inni nie? Wg autora, wszystko jest kwestią nawyków. Co robisz po powrocie z
pracy? Idziesz pobiegać czy siadasz przed telewizorem z paczką chipsów? Jak
wygląda Twój poranek zaraz po przebudzeniu? Wstajesz od razu czy przestawiasz
budzik aby ostatecznie biec na ostatnią chwilę? Zmieniając jedną drobną rzecz
możesz wpłynąć na całe swoje życie. Może
warto spróbować? W książce znajdziecie
bardzo wiele ludzkich historii – osób walczących z otyłością, chorobą
alkoholową lub po prostu z nerwowym obgryzaniem paznokci. Dzięki zmianie
nawyków pokonały swoje słabości i wyszły na prostą. To banalne sposoby, które
może zastosować każdy z nas.
A jak się to ma do biznesu? Oooo
Duhigg sypie przykładami. Jak spopularyzować pastę do zębów w Stanach
Zjednoczonych lat 40-tych, gdzie zęby myje ledwo co szósty obywatel? Dlaczego
odświeżacz powietrza usuwający brzydkie zapachy łatwiej sprzedać osobom, które
mają czyste mieszkania niż tym żyjącym w… nie bójmy się tego słowa – smrodzie?
Dzięki jakim nawykom Starbucks stał się wiodącą firmą na tak szerokim przecież
rynku kaw? Tego wszystkiego dowiecie się z tej lektury. Fantastyczna dla sprzedawców, menadżerów,
marketingowców.
Kolejna grupa, która powinna
koniecznie sięgnąć po tę lekturę to sportowcy i ich trenerzy. Technikę
wykształcania odpowiedniego nawyku wykorzystywali mistrzowie olimpijscy czy
zwycięskie zespoły Super Bowl. Skoro jesteś w stanie odruchowo, bez
zastanowienia, w ułamku sekundy wykonać szereg czynności prowadząc samochód, możesz
„zaprogramować się” również uprawiając sport. Niesamowite, do czego zdolne
są nasze ciała i mózgi, jeżeli odpowiednio nad nimi popracujemy.
Każdy z nas jest od czegoś
uzależniony. Jedni nie rozstają się z telefonem komórkowym, inni wciąż
obgryzają paznokcie, jeszcze kolejni – podjadają. A wielu ludzi nawet cierpi na
wszystkie te nałogi jednocześnie. W książce opisano kilkanaście eksperymentów,
badań i doświadczeń pozwalających pozbyć się złych nawyków (lub raczej –
zastąpić je innymi – dobrymi). Jeżeli tylko spróbujecie, okaże się, że coś, co
do tej pory utrudniało Wam życie, możecie przekuć w sukces. Wystarczy tylko
znaleźć odpowiednią motywację, wsparcie – a wbrew pozorom jest to łatwiejsze,
niż nam się wydaje.
0 komentarze:
Prześlij komentarz